Wouter van Nieuwland

Carriere in Vogelvlucht

FREE LANCE DESIGNER

(1984)

Op zijn 19e begon Wouter tijdens zijn studie ‘esthetica’ in Eindhoven als zelfstandig ondernemer met opdrachten als designer, illustrator en fotograaf. 

TU/e

(1987 )

Twee jaar daarna werd hij door de Technische Universiteit Eindhoven gevraagd om daar te komen werken binnen de multimedia afdeling voor het ontwerpen van promotionele uitingen, wetenschappelijke publicaties en onderwijsmateriaal.

Vanuit deze positie werd hij voor pionierswerk op het gebied van GUI voor de eerste multimediaplatforms uitgezonden naar de universiteit van Lyon.

Tevens werd hij als ‘huisfotograaf’ van de universiteit gevraagd om een reportage te maken van Koningin Beatrix.

HUNTERSKIL HOWARD

(1989 )

Na enkele jaren werd zijn oog getrokken door een vacature bij het internationale marketing communicatie bureau Hunterskil Howard. Hij werd aangenomen en heeft hier veel ervaring opgedaan als ontwerper en conceptontwikkelaar voor klanten als Sony, Nissan, Yamaha en Philips. 

Als Senior Art Director van dit grootste bureau van Zuid-Nederland heeft hij klanten bezocht in Hong Kong, Tokyo, New York, Londen en Parijs. Hierbij ontwikkelde hij niet alleen de creatieve concepten maar verzorgde tevens veelal de presentaties.

DE HEEREN VAN VONDER

(1998 )

Na bijna tien jaar Hunterskil Howard ontstond behoefte aan zelfstandigheid. Zodoende werd het bureau De Heeren van Vonder opgericht

Vanaf het begin werkend voor internationale premium consumer brands zoals Marantz, werd het werkterrein tegelijk verbreed met lokaal werk.

Zo ontstond een mooie mix van ‘local to global’, van b2b tot b2c voor een breed scala aan merken en opdrachtgevers. Van ASML tot Guus Meeuwis, en van Pink Roccade tot sterrenrestaurant Zarzo. 

  • Corporate identities, merkpositioneringen, campagnes maar ook photoshoots in New York en filmopnamen voor commercials op IJsland.

  • De wereldwijde werkzaamheden voor Marantz leverden een bijzondere samenwerking op met de beroemde audio-guru Ken Ishiwata.

Het ontwerpen van boeken is een nevenactiviteit die ontstond doordat De Heeren van Vonder door Nederlands bekendste interieurontwerper Jan des Bouvrie werden gevraagd om zijn nieuwe boek te maken. Deze opdracht bestond naast design ook uit artdirection en redactie voor zijn projecten in Saint Tropez.

Het werk voor Des Bouvrie was aanleiding voor Axel Vervoordt om De Heeren van Vonder te vragen om zijn nieuwe boek vorm te geven. Vervoordt is bekend als eclectisch interieurontwerper voor opdrachtgevers als Sting en Kanye West.

Diverse boekwerken voor bekende ontwerpers als Eric Kuster en Jane Worthington volgden, evenals een serie kookboeken voor tv-kok Rudolph van Veen en 24Kitchen, met als resultaat enkele bestsellers en bekroonde werken. 

Ook het ontwikkelen en oprichten van enkele goede doelen werd onderdeel van de ervaring, zoals bijvoorbeeld Sports for Children met als ambassadeur Epke Zonderland.

Middels een ludieke carnavalsactie met voetbal internationals Willy en René van de Kerkhof werd voor deze stichting een groot bedrag opgehaald en landelijke media exposure gegenereerd.

YOUR CCO

(2016 )

In 2016 heeft DHvV de formule YourCCO gelanceerd.

Hierbij stelt hij zijn creatieve talent en ervaring ter beschikking aan een select aantal organisaties als Chief Creative Officer. Zodoende levert hij structurele creatieve ondersteuning op senior en strategisch niveau. Groot voordeel van deze formule is de focus en betrokkenheid die dit met zich meebrengt.     

De propositie van YourCCO voor opdrachtgevers is het versterken van het merk, de uitstraling en reputatie, vanuit unieke creatieve bagage, door omdenken en het belichten van situaties vanuit een onconventioneel perspectief.

YourCCO is de creatieve denker binnen het MT.

DE HEEREN VAN GOEDE HUIZEN

(2020)

Als aanvullende activiteit heeft Wouter samen met een partner, in 2020, met succes het bureau De Heeren van Goede Huizen opgericht ten behoeve van vastgoedactiviteiten.

NAAR DE TOEKOMST

(2022 )

Met 38 jaar brede ervaring als creatief, entrepeneur, ontwikkelaar van goede doelen en netwerker is nu de tijd rijp voor nieuwe, aanvullende activiteiten.

Bijvoorbeeld door het delen van kennis en ervaring in een adviserende functie. Dat kan in de voor hem vertrouwde creatieve sector, maar de ervaring leert dat het juist interessant kan zijn om mee te denken in een vakgebied waar je niet voor bent opgeleid.

Betekenisvolle creativiteit met voldoende vlieguren om strategisch te opereren en waardevolle verbindingen te leggen.