Wapenfeiten
van Peter Rutten

Succesvolle Turnarounds

  • Strategie & Herstructurering

    Strategische en financiële turnarounds zijn door Peter gerealiseerd bij Gutmann (Mühlacker-Duitsland) en bij Vialle (Eindhoven). Bij Gutmann is een focus aangebracht in de bedrijfsstrategie, het productprogramma gemodulariseerd en het klantenbestand uitgebouwd. Gutmann verwierf hierdoor een leidende positie op de Duitse markt. Bij Vialle heeft een strategische heroriëntatie geleid tot een snelle en winstgevende koerswijziging voor Venture Capitalists. Peter heeft hiervoor awards ontvangen

    Bij Gutmann (Mühlacker-Duitsland), ATAG (Ulft) en Vialle (Eindhoven) heeft Peter Herstructureringen, reorganisaties en saneringen doorgevoerd, waarna de organisaties met verminderde ballast konden bouwen aan een gezonde toekomst.

  • Crisis & Doorstart

    Bij Gutmann werd Peter geconfronteerd met een watersnoodramp die het bedrijf, de voorraad en de nieuwe strategie verwoestte. Door adhoc en adequaat ingrijpen heeft Peter dit enorme nadeel in een voordeel omgebouwd. Hij motiveerde lokale instanties tot het beschikbaar stellen van middelen enzijn belangrijkste afnemers tot een onvoorwaardelijk commitment. Het jaar na deze ramp, waarbij het gehele pand 1 meter onder water stond, was Gutmaan marktleider, schuldenvrij en het best bijdragende bedrijf binnen de ATAG Home Products Group.

    Vialle werd in 2008 geconfronteerd met de Banken-crisis, waardoor de sterke groei van 2001-2008 onverwachts stagneerde. Deze crisis (gevolgd door het diesel-schandaal binnen de auto-industrie) werd afgewend doordat Peter een reorganisatie doorvoerde en investeerders overtuigde in Vialle te investeren. In 2002 en 2015 is er sprake geweest van een strategische doorstart.

Omzetgroei en Productintroducties

  • Omzet & Merk

    Bij 3 bedrijven realiseerde Peter een verdrievoudiging van de omzet binnen enkele jaren. Bij van Besouw werd dit mogelijk door gerichte marktexpansie op basis van informatie en inzichten verkregen uit Peter’s netwerk. Bij Gutmann leidde een nieuw modulair productassortiment niet alleen tot een efficiente productieplanning maar vooral tot een laagdrempelige toepassing door enthousiaste dealers. Bij Vialle vormde de sanering van het productprogramma en van het dealerbestand de basis voor een snelle omzetgroei.

    Voor GE Polymertrend, GasFX en Landfort Living heeft Peter compleet nieuwe commerciële organisaties opgezet.

    Voor Gutmann, ATAG en Vialle werden de merken opnieuw gepositioneerd, hernieuwd geintroduceerd en een klantgerichte cultuur ingevoerd.

  • Assortiment & Innovatie

    De kracht van klantvriendelijke en productie-efficiente modulaire programma’s heeft tot een versnelde klantenacceptatie geleid bij Gutmann, ATAG en Vialle.

    Gericht marketing en promotionele campagnes hebben bij Gutmann, GE Plastics en Vialle/GasFX de merkbekendheid verhoogt en de omzetgroei versneld.

    Product-innovaties werden door Peter geïnitieerd en aansluitend in de markt geïntroduceerd voor GE Plastics (technische plastics zonder toxische stoffen), GE Polymertrend (Kunststof halffabrikaten en eindproducten voorzien van unieke designs en prints in het oppervlak van de kunststoffen, waardoor het design duurzaam werd of recycle-materiaal kon afdekken), Gutmann (design-vrijheid en topkwaliteit werden verenigd met eenvoud in keuzes, samenstelling en bestelling), Vialle (unieke technologie geschikt voor fabrikanten van Direct Ingespoten Benzine-motoren)

Allianties en Erkenning

  • Allianties & Commissies

    Peter heeft strategische allianties gestart met toonaangevende bedrijven zoals Shell, Hyundai, Kia, VW en recent Ford-Worldwide. Veelal kwamen de relaties tot stand op board-niveau.

    In nationale en internationale brancheverenigingen of commissies bekleedde Peter functies, waarbij hij de belangen van zijn firma’s optimaal kon vertegenwoordigen. Hiertoe o.a. Vlehan (keukenapparatuur), VVG (Vereniging voor Vloeibaar Gas), AEGPL (Europese automotive commissie voor Autogas), WLPGA (Wereldwijde automotive commissie voor Autogas)

  • Kapitaal & Onderscheidingen

    Peter heeft de crisis na een watersnoodramp bij Gutmann weten te keren door bij banken, gemeente en de overheid van Baden Württemberg renteloze kapitaalinjecties te verkrijgen op basis van overtuigende business plannen.

    Bij Vialle heeft Peter op 4 momenten via strategisch interessante memoranda en business plannen, investeerders en kapitaalverstrekkers geënthousiasmeerd om in Vialle te participeren. In 2001 voor een doorstart na interim-analyse. De doorstart werd gerealiseerd met Nimbus, Nesbic, Forresta en Antea. In 2003 voor een bancair krediet ten behoeve van een Management Buy Out, waarna Peter 51% van de aandelen bezat en 80% aanstuurde. In 2009 nadat de kredietcrisis een zwaar effect had op de auto-industrie en Vialle. In 2013 om te investeren in product- en markt-ontwikkelingen.

    Peter is onderscheiden als : Marketeer of the year runner-up bij General Electric Plastics, Turnaround Manager of the year door de Turnaround Finance Group, Beste ondernemer van het jaar door Antea Participaties en beste presentator tijdens het WLPGA congres over de toekomst van fossiele brandstoffen.